Hur blir en stad rättvis, grön och tillgänglig?

I förra veckan höll Mistra Urban Futures sin Göteborgskonferens - en del av EU-hösten i Göteborg som kulminerar med EU-toppmötet i november kring rättvisa jobb och tillväxt.

Foto: Chalmers Film- och Fotocommitté

Frågor kring hållbarhet och social rättvisa kommer allt högre på agendan för världens länder. Inte minst inom EU diskuteras dessa frågor livligt. I november 2017 står Göteborgs Stad värd för ett EU-toppmöte kring rättvisa jobb och tillväxtlänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster. Med anledning av denna händelse sker en rad olika aktiviteter kring EU under hösten i Göteborg.

GR är en av konsortieparterna i Mistra Urban Futures, vars Göteborgskonferens 2017 syftar till att inspirera och vrida på invanda tankar och idéer. Konferensen vill bidra till perspektiv och inspiration som också kan leva vidare in i samtalen under EU-toppmötet.

Jobb och tillväxt existerar inte i ett vakuum utan i relation till alla hållbarhetsdimensionerna och till de städer där jobb skapas och tillväxt sker. Så hur blir då en stad rättvis och samtidigt grön och tillgänglig? Vad är egentligen en rättvis stad? För vem och ur vems perspektiv?

Under dagen fick deltagarna bland annat höra Jan Jörnmark, docent vid Handelshögskolan Göteborg, tala om upplåtelseformer, förflyttningar och segregation. Stadsbyggnadsdirektör Agneta Hammer och arkitekt Malin Finlöf berättade om hur man kan skapa hållbara livsmiljöer. Tomas Ekberg, chefsanlytiker på VGR, talade om lycka, levnadsvillkor och resurser och Michael Ivarson, direktör social resursförvaltning avslutade förmiddagen med att prata om Jämlikt Göteborg och vad det betyder ur ett rättviseperspektiv. Professor David Simon, direktör på Mistra Urban Futures, talade mot slutet av dagen om hur vi ska ta oss an de utmaningar vi står inför för att skapa hållbara städer. Deltagarna fick också möjlighet att i tre temasessioner ventilera och diskutera hur vi skapar rättvisa, gröna respektive tillgängliga städer.

Kontaktperson på GR:  Sara-Linnea Östervall

Senast uppdaterad: 2017-10-10