Teknikprogrammet år 4 – Gymnasieingenjör

Elever som går eller tidigare har gått ett treårigt teknikprogram kan bygga på med ett fjärde utbildningsår – och ta examen som gymnasieingenjör. Fem skolor inom Göteborgs regionen erbjuder möjligheten under läsåret 2018-2019.

Om utbildningen

Det fjärde året på teknikprogrammet vänder sig till elever som vill studera ett extra år för att få en utbildning som ger möjligheter till jobb direkt efter gymnasiet. Det fjärde året ger också praktiska kunskaper som förbereder högskole- eller civilingenjörsutbildning. Under studietiden varvas arbete i skolan med arbetsplatsförlagt lärande (APL) i minst 10 veckor. Alla elever läser kursen Gymnasieingenjören i praktiken och gör ett examensarbete.
Läs mer om utbildningens upplägg på Skolverkets webbplats.länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster

Profiler i Göteborgsregionen

Utbildningen finns med fyra nationella profiler. I Göteborgsregionen erbjuds följande: