Antagningsstatistik och pressinformation

Gymnasieantagningen sammanställer årligen antagningsstatistik i samband med ansökningsperiodens slut i februari, vid preliminärantagningen i april, slutantagningen i juni samt vid reservantagningen, som är antagningens avslut i september. Den årliga statistiken kan du ta del av nedan. Välj vilket år och analystillfälle som önskas.

Statistik

Verktyg för antagningsstatistik
Gymnasieantagningen tillhandahåller ett webbaserat statistikverktyg som ger tillgång till regional och lokal antagningsstatistik. Verktyget ger kommun och skolhuvudman underlag för utbildningsplanering och dimensionering av gymnasieplatser via tillgången till statistik över antal gymnasieplatser per program, antal sökande och antagna för samtliga gymnasieskolor inom GR.

Statistiken är dynamisk och går att ses ur sex olika perspektiv; gymnasiekommun, gymnasieskola, gymnasieprogram, inriktning, elevkommun samt avlämnande skola. Genom att göra val i verktyget kan perspektiven kombineras och analyseras. Det går att jämföra olika val över tid.

För att få tillgång till verktyget krävs en licens och att ett personligt användarid upprättas. Ansökan om användarid och licens finns nedan. Licensen är förenad med en kostnad om 7 500 kr exkl. moms per halvår och person.

Kontakt: Gymnasieantagningen